Alla inlägg under november 2012

Av Thea - 19 november 2012 19:45

"D-Det är okej att gråta, gråt ut all smärta, gråt tills du inte har några tårar kvar...", spammar jag och försöker prata det tydligaste jag kan.

Han tar bort sina händer och jag ser hans ögon. De är fyllda med tårar och börjar bli röda.

Jag skrattar lite och känner mig inte ensam längre. Äntligen har jag någon att gråta med när jag känner mig tom, lämnad och ensam. Det känns skönt att få gråta ut all smärta med någon som är i samma situation...

 

-------✂------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi börjar skratta åt varandra. Han har fått röda ögon och det har säkert jag med, efter tre timmars gråtande.

Regn smättrar mot förnstet och höst vinden viner utanför.

"Det är första gången jag inte är full på länge", säger Jake och tittar in i mina ögon.

"Bra", säger jag och ler.

Han tittar frågande på mig och höjer hans medelbruna ögonbryn.

"Vadå? Är det dåligt att inte vara full?", frågar jag honom.

"Nej, det känns skönt...Hur visste du att jag var såhär?", frågar han frågande och nyfiket.

"Jag märkte det på dig, och Emma berättade...", svarar jag ärligt.

"Du är bra på att förstå folk", säger Jake och ler.

Jag skakar på huvudet och ler tveksamt. "Jag skulle inte säga så om mig själv. Jag förstår folk som uttrycker sina kännslor tydligt, som du", säger jag och ler.

Han slår mig lätt på högerarmen.

"Aj...", får jag fram och kisar på honom.

Han ler hånfullt och frågar sedan frågande: "Varför grät du med mig innan?"

"...Jag förlorade mina föräldrar inte för så länge sedan...", berättar jag.

Nu får jag den känslan igen. Den känslan som jag fick för inte så länge sedan. Rädslan.

"Jag beklagar...", beklagar Jake. "Jag med..."

Efter en stund börjar min mage kurra.

"Är du hungrig?", frågar Jake. Jag nickar till svar och gör en grimas.

"Gillar du pizza?, frågar han och tar upp en lapp från hans byxficka. En telefonnummer till en pizzeria.

"Eller så kan vi laga mat", föreslår jag.

"Det går också."

Medan jag kokar pasta och köttfärssås tar Jake fram vetemjöl.

"Vad ska du ha den till?", frågar jag undrande.

"Behöver man inte vetemjöl till spagetti och köttfärssås?", frågar Jake och kliar sig på huvudet.

Jag börjar gapskratta.

Jag känner att jag får en massa puder på mig, nej inte puder, utan vetemjöl. Jake kastar mjöl på mig.

Jag springer runt köket för att inte bli träffad.

"Jake, sluta!", säger jag åt honom och försöker ta påsen ifrån honom.

Jag hoppar på mina tår. Jake håller påsen ovanför hans huvud, så det är omöjligt för mig att nå påsen.

Jake är lång, och jag är i medelängd. Han är ett huvud längre än mig.

"Jake! Vem tror du kommer att städa detta röra?", säger jag och försöker låta allvarlig. Halva köksgolvet har blivit täckt av ett vitt lager mjöl.

"Då är det roliga slut", säger han och lägger mjölpåsen på bordet bredvid oss. "Jag som gillar att retas." Han tittar ut genom ett fönster.

Jag tittar på påsen. "Inte än!", säger jag och tar snabbt påsen från bordet. Jag stoppar min hand i påsen och nu har jag handen full med mjöl.

Innan Jake hinner titta kastar jag mjölet på hans tröja.

Han blänger på mig. Först tittar han på mig och sedan på hans tröja.

"Du skulle inte ha gjort det", säger han och kisar på mig.

Jag är beredd på att springa men Jake är snabbare. Han bär mig. Jag vilar på hans axel och kramar om hans hals.

Han luktar gott. Han luktar tvål, blöt och mjöligt, fast han inte har duschat.

Jag känner hans kind mot min och hans armar runt mig. Denna känslan har jag inte kännt på ganska länge.

John. Jag måste ringa John ikväll. Även om jag ringer till John, Vee och mormor varje kväll är det inte som att pratar med dem ansikte mot ansikte. Det känns annorlunda att vara långt borta ifrån dem på så länge tid.

Jag saknar Johns kyssar, kramar och kärlek. Vees pratande, hennes skräpmat och hennes "senaste nytt". Mormors goa snälla kramar, hennes lugnande röst och hennes mat. ...Och min kusin, han som jag har tillbringat med när jag var liten, han som var min fösta bästa kompis, och han som jag har delat minnen med.

Jake släpper mig på marken igen och vi är ute.

Himmlen glittrar av stjärnor.

"Wow...", andas jag ut. "Det är vackert"

Jake nickar och ler mot mig.

Det är kallt. Vinden får mig att rysa.

Jake tittar runt och går iväg.

Han kommer tillbaka snabbt med en filt och binder den om mig.

"Tack", säger jag och ler mot honom.

"Vi ses imorgon", säger jag och ler mot Jake. Jag har lett många gånger på sistonde.

"Godnatt", säger Jake och ler tillbaka medan han går till sitt rum.

Jag stänger dörren tyst efter mig så jag inte väcker andra gäster.

Lampan är släckt så jag trycker på strömbrytaren och lampan tänds.

Jag byter till mina pyjamas och gör iordning mig för att gå till sängs.

Jag knappar på mobilen och ringer till Vee.

Det tog mig att ringa tre signaler inna hon svarar.

"Ivy!",  hör jag Vees röst.

Hon är alltid lika glad, och det är jag med.

"Hej, Vee", säger jag och ler för mig själv.

"Hur har det gått idag?", frågar Vee dirrekt.

"...Bra", svarar jag bara och ler.

"Åh nej... Vad nu? Ivy! Jag känner till den tonen! Berätta allt!", befaller hon mig samtidigt nyfiket och lite irriterat.

"Vadå för ton?", frågar jag undrande.

"Där är den igen!", tjuter hon. "Men...ok...vi ska inte tjafsa. Komigen berätta vad som har hänt idag?", säger hon efter.

"...Jag har tittar efter en kompis för att han är sjuk. Alltså feber. Det är allt jag har gjort idag", berättar jag ärligt.

"Och?...", kräver Vee.

"Och vad?", frågar jag.

Vad är det med Vee? Vad vill hon att jag ska förklara?

"OK. Så att du vet, jag är din bästa kompis och kommer alltid att vara. Jag känner dig väl och vi håller inga hemligheter för varandra. Så berätta nu vad som pågår", förklarar Vee strikt. "Vem är killen?"

"Han heter Jake och är en kille som har feber. Vi har alltid bråkat med varandra men nu är vi kompisar. Inget mer. Och jag älskar John, det vet du", säger jag utan tvekan.

Men efter jag sagt det jag sa börjar en känsla av lögn krypa i mig. Men varför? Varför känns det som att jag har ljugit för Vee?

"Bra", svarar hon.

"Vee...", börjar jag tveksamt och undrar om jag borde berätta om mina känslor just nu. Men det är nog bäst att vänta och se tills jag har svaret på om jag gillar Jake eller inte.

Efter ringer jag mormor och John.

"Hej Love", svarar John efter en signal.

Det börjar bubbla i min mage när jag hör hans röst och jag ler för mig själv.

"Hej John", säger jag mjukt med ett leende på läpparna.

Han skrattar mjukt och varmt.

"Jag saknar dig så...", börjar han och suckar tugnt.

Det har nästan gått en månad jag har varit här.

"Jag saknar dig också", säger jag med en klump i halsen och börjar nästan gråta.

John skrattar kännslorlöst och tröstar mig: "Vi ses snart varandra, du ska ju komma hem nästa vecka. Vi kan väl vänta en vecka till?"

Jag mummlar och ler för mig själv.

"Jag älskar dig", säger han och jag vet att han ler.

De tre orden får mig att bli varm och bli full av kärlek.

Jag andas ut och säger: "Jag älskar dig med", säger jag utan tvekan att jag älskar honom.

"Du, plugghäst? Hur går det med skolan?", frågar jag honom.

"Plugghäst?", upprepar John och jag hör honom skratta. "Det går bra, jag klarar av allt", skämtar han och skrattar.

Jag skrattar också och säger: "Bra!"

Jag packar mina saker och förbereder mig för imorgon.

Jag har ännu inte hittat min kusin, vart kan han vara?

Det är inte bara min kusin som jag inte vill lämna detta landet för.

Det är något inom mig som skriker: "Stanna! Stop! Du får inte åka tillbaka till Australien!"

Det känns som om någon här kommer att sätta sin fot in i mitt liv, men jag kan inte sätta fingret på vem.

*Knack, knack, knack*

Det knackar på dörren.

Jag ställer mig upp och går mot dörren. Dörrhandtaget är guldigt har jag märkt. Den är iskall som isen.

Jake står utanför och tittar på mig.

Mitt hjärta slår dubbelslag.

"Innan du åker...", börjar han nervöst.

Han sätter sin fot genom dörren och biter ihop käkarna.

"Jag har något att ge dig", säger han sorgligt.

Jag bara står och tittar på honom. Jag vet inte vad jag ska säga eller göra.

Han börjar backar och går ut från rummet och nickar mot hallen.

Jag antar att han vill att jag ska gå efter honom.

Jakes rum är ren och välstädat.

Sängen står i mitten av rummet med gaveln mot ett fönster.

"Fint rum", säger jag och ler mot honom.

"Tack", säger han och ler varmt mot mig.

En behaglig känsla kryper inom mig när han ler.

Han tar upp en ask från hans skrivbord och ger den till mig.

Jag tittar på den fina mönter som är på asken. En vit ros.

Jag öppnar den försiktigt.

Där i finns ett silverhalsband. Smycket som hänger på halsbandet är guldigt med en sol inuti.

"Wow...", andas jag ut. Den är otrolig vacker.

"Det är min mammas. Jag vill att du ska ha den. Den ger tur och får dig att bestämma rätt beslut, vad jag har hört", berättar han och skrattar känslolöst.

Jag tittar in i hans isblåa ögon och säger: "Du behöver inte göra det här..."

"Jag vill och kommer inte att ångra mig", säger han säker.

"Men varför har inte du på dig den?"

"Jag tror inte på sånt", svarar han och tittar in i mina ögon.

Jag ryser av nervositet.

Hans rum luktar gott. Det luktar mint.

"Jag ska sätta på dig den", säger han och tar halsbandet.

Han sätter den på mig.

Jag känner hans fingrar på min nacke och det får mig att rysa. Det bublar i magen och jag känner en kontig bra känsla.

"Jake?...", säger jag och tittar på hans iskalla ögon igen. De är vackra.

Han höjer ögonbrynen och tittar på mig.

"Tack...", säger jag och kramar honom.

Han är varm. Hans starka armar håller om mig och hans lukt...hans tvål och mint lukt får mig mitt huvud att snurra. Han luktar så gott.

"Ivy...", börjar Jake och jag märker att jag luktar på hans hals.

Han tittar mjukt på mig och jag rodnar av pinsamhet.

"Det gör inget", säger Jake och fnissar lite.

Han har inte släppt taget om mig ännu, jag vill inte att han ska släppa taget...


-------✂------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fortsättningen följer...

Vad tror du kommer att hända med pojkvännen John och med Jake?

Det kommer du att få veta om du följer nästa och näst-nästa del o.s.v ;) Kommentera järna vad ni tycker!

       ♚

KEEP CALM

     AND

   WAIT




Av Thea - 13 november 2012 20:00

När jag kom tillbaka till Bed&Breakfast efter att ha letat efter min kusin ser jag Jake sitta utanför huset på en bänk. Han hade armbågarana på knät med händerna tryckt mot ansiktet. Någoting är fel.

Jag går hastig mot honom och frågar oroligt: "Vad är det?" "Inget", mumlar han.

Jag kan känna lukten av alkohol och rök. "Du är full", säger jag och tar bort hans händer från ansiktet.

Han har en blåtira under vänster ögat...

 

-------✂------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Vad har du gjort!?", frågar jag högt och oroligt. Han viftar bort frågan och kisar på mig. Jag korsar mina armar och skakar på huvudet. "Hur dum är han?", tänker jag och frågar jag mig själv.

"Känner jag dig?", frågar han förvirrat. "Jag är Ivy, tjejen då bråkade med för en vecka sedan", svarar jag ärlig och rak på sak. Han rycker till. "Just det!", säger han och gungar lite. Det blåser iskallar vindar mot oss. Vinden blåser starkare än den gjorde för några dagar sedan. Kalla kårar börja växa inom mig och jag börjar rysa. Det är mörkt ute och jag kan knappt se något för dimman. "Det är ju iskallt här ute", säger jag och tittar på Jake som bara har röd-blå flanellskjorta, ett par jeans och vita tygskor på sig. Jämnfört med mig har jag en vit vinter jacka, stickad beige tröja, ett par jeans och svarta varma skinnkängor.

Jag hjälper honom upp från bänken och vi går in i huset.

"Vart är Emma?", frågar jag en kvinna som också bodde här. Hon är ca i fyrtioårs-oldern med blont hår och har smile-gropar.

"Hon har åkt till Hobart", svarar kvinnan.

Jag spärrar upp ögonen och tittar på henne. "Va!?...Hur länge?", frågar jag henne förvånad.

"En månad kanske...", svarar hon och ler vänligt mot mig, man ser hennes smile-gropar som gör henne extra fin. Jag ler tillbaka och går till kylen.

Jag tittar en snabb blick på Jake så att jag är säker på att han fortfarande är i närheten, att han inte smyger iväg.

Jag tar upp en ispåse och går mot Jake.

"Hur mår du?", frågar jag och ger ispåsen till honom. Han mumlar något som jag inte hör. "Ehm...Kan du säga om? Jag hör dig inte."

Han börjar ta av sig tröjan och mumla: "J-jag...varm. Va-arm.Varm-m."

Jag tittar hjälplös på honom och rynkar på pannan. "Wow, ta det lugnt! Du har nog feber!", säger jag och försöker knäppa tillbaka tröjan men när jag försker, har han redan tagit av sig den och jag råkar nudda hans nakna six-pack. Jag tar snabbt bort min hand och håller den för munnen. "Förlåt!", säger jag. "Gud va pinsam!", tänker jag.

Han ler och tittar in i mina ögon. Sen blir hans min seriös.


"Ehm... Här", säger jag. Jag tar upp ispåsen på hans knä och läpper den under hans öga för att förstöra den läskiga och obekväma stämningen. Sedan känner jag på hans panna om han har feber eller inte.

Hans panna är mjuk, len och varm. Han har hög feber.

"Har du ont?", frågar jag och nickar mot hans lila ögon.

Han stönar och kisar mot mig. Det är inte lönt att fråga honom om hur han mår, han är ju full.

Istället frågar jag så snällt jag kunde: "Vart är ditt rum?"

Han behöver sova och ta det lugnt ett tag.

Istället för att svara på min fråga slår han sig själv lätt på höger kinden. Jag skakar på huvudet och tittar på honom. Han ser dum ut och är dum när han är full. Vad är det igentligen som pågår med honom?

 

Jag tar med honom upp till mitt rum och låter honom vila på min säng.

Efter några minuter har han redan börjat sova ljupt.

"Ah!", väser jag tyst och irriterad. "Vart ska jag nu sova?", frågar jag mig själv.

*Tick, tack, tick, tack*, hör jag klockan ticka och undrar hur mycket klockan är.

Jag tittar på min armbandsur och hon visar: 01:14. Jag hjäspar och går till toaletten. Där borstar jag tänderna med mint tandkräm. Den smakar starkt i min mun. Sedan tvättar jag ansiktet med iskall vatten för att vakna upp, dock hjälpte det inte.

Jag går trött ut från toaletten. "Justdet... Jake ligger fortfarande i sängen", tänker jag.

"Ugh...", mumlar Jake och vänder och vrider på sig.

 

Jag känner hur ryggen värker av att ligga på golvet med bara en kudde och filt över mig. Jag känner mig så avensjuk på Jake.

Det är nästan klockan elva på förmiddagen och han har inte vaknat än. Han snarkar lågt och ser lugn och avslappnad ut när han sover, han ser ut som en bebis.

Jag smyger fram och känner på hans panna. Den är varm.

 

"Brukar Emma åka till Hobart och jobba?... Men det är ju så långt borta...", tänker jag medan jag gör pannkakor och häller upp kokhett tee.

Sedan går jag upp till mitt rum och ställer frukosten på ett bord jämte sängen.

Han är sjuk så jag tänker inte väcka honom. Det kan vara jobbig, det vet jag själv.

Idag får jag stanna här och ta hand om Jake istället. Jag har ju ändå många dagar på mig att leta efter min kusin.

Jake och jag kanske kan lära känna varandra mer, nu när han inte är full.

Den fluffiga soffan inte så långt ifrån sängen ser mysig och mjuk ut, så jag går och sätter mig.

Jag tittar på klockan och hon visar 14:13.

"Shit!", svär jag lågt.

"Hur länge kan han sova igentligen!?", tänker jag vänder mig om och kisar på honom.

Han vrider på sig och sedan gnuggar ögonen.

"Han vaknar!", tänker jag och ställer mig upp.

Sakta öppnar han hans ögon och hjäspar trött.

Först ser han lugn ut men... sen blir han orolig och tittar runt i rummet. Hans ögon stannar på mig och han öppnar munnen: "Vad gör jag här?", frågra han oroligt och lite argt.

Jag tittar in i hans ögon och blir nästan förlamad, på både ett bra och dålig sätt. De är vackra, men också iskalla.

"Jag såg dig sitta därute på bänken igårkväll... Du var full och hade en blåtira, du var och är sjuk så jag tog med dig och gav dig is för blåtiran", säger jag och nickar mot hans ansikte. Jag tänker efter på hur jag ska förklara och bestämt mig att definitivt inte berätta om att jag råkade nudda vid hans six-pack. "Jag frågade dig vart ditt rum ligger men du svarade inte, så jag tog dig hit till mitt rum", avslutar jag.

Han tittar förts på mig osäker och sen ser han allvarlig ut. "Tack...", säger han och suckar.

Jag ryckar till och spärrar upp ögonen, chockerad och förvånad. " Sa han just tack !?", frågar jag mig själv.

De veckorna jag har varit här är det första gången jag ser Jake icke full och seriös.

Han skrattar lite och frågar mig sedan: "Vad är det? Du ser ut som om att du har sett ett spöke eller något."

Jag blir ännu mer förvånad när jag hör Jake skratta. Hans skratt är mjuk och trött. Det är första gången jag ser Jake skratta. Sedan ler han. Han är så vacker när han ler, det har jag märkt.

"Du-u skrattade du nyss eller inbillade jag mig?", frågar jag förvånad.

Han suckar och lägger händerna för ansiktet.

Jag kommer på att han är sjuk.

"Jag har fixat frukost åt dig", säger jag och tar brickan och lägger den på hans knä på sängen.

"Tack...", tackar han och dricker en klunk av teet.

Jag sätter mig på sängen och känner på hans panna, den är fortfarande lika varm som igår.

Han tittar på mig, men denna gången med en mjuk blick och ler mot mig.

Jag ler tillbaka glatt. Denna Jake är motsatnen till den Jake som han var igår.

"Så... hur kom det sig att du har en blåtita under ögat?", frågar jag allvarligt.

Han sitter tyst och tittar på golvet.

Det bubblar i magen och jag vet inte varför.

"Jag vet inte." Jake verkar allvarlig när han svarade. Jag menar att han var ju full så han kunde nog inte komma ihåg något.

"...Jag...Jag frågade några killar efter pengar...", svarar han sedan och tittar fortfarande på golvet.

En klump i halsen bildas. "Vad hehöver han pengar till?"

"För vad?", frågar jag osäker och sväljer.

"För att köpa mer alkohol", svarar han rakt ut och ärligt.

Jag skakar på huvudet.

"Varför dricker du så mycket? Har någon gått bort?", frågar jag. Jag känner hur respektlös jag är. Men någoting inom mig måste få veta allt om honom.

"Min mamma mötte en man när jagf var liten och han blev min styvpappa. Efter ett tag lämnade hon honom... och mig. Men för inte så länge sedan dog min styvpappa. Han har tagit hand om mig när ingen var där för mig. Han som jag har respekterat mest av alla...dog", berättar han sorgligt och skakar på huvudet.

Han försöker hålla tårarna inne och håller händerna för ansiktet.

Jag börjar gråta själv. En tår börjar rinna nerför min kind och jag snyftar.

"D-Det är okej att gråta, gråt ut all smärta, gråt tills du inte har några tårar kvar...", spammar jag och försöker prata det tydligaste jag kan.

Han tar bort sina händer och jag ser hans ögon. De är fyllda med tårar och börjar bli röda.

Jag skrattar lite och känner mig inte ensam längre. Äntligen har jag någon att gråta med när jag känner mig tom, lämnad och ensam. Det känns skönt att få gråta ut all smärta med någon som är i samma situation...

-------✂------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fortsättningen följer...

Visst är Jakes och Ivys konstig? Vad tror du kommer att nända nästa del? Kommer dem att förbli kompisar länge? Kommer Jake att fortsätta dricka?...Det kommer du att få veta om du följer nästa och näst-nästa del o.s.v ;) Kommentera järna vad ni tycker!

       

KEEP CALM

     AND

   WAIT


Av Thea - 4 november 2012 19:00

Jag heter Ivy Cooper, 17 år och är från Melbourne, Australien.

Mina föräldrar har gått bort på grund av droger och alkohol.

Jag bor med min mormor, hon är den enda jag har i min familj.

Mamma har en bror, men han har gått bort av canser och pappa har inga syskon.

 

Förra veckan hittade jag bilder på mig och en kille. Vi var små och verkar vara kära. Jag förstod att vi stod nära varandra. Mormor sa att det är min kusin. Själv vet jag inte att jag har en kusin. Jag var liten och visste inte vad kusin betydde. Han och min mormor är dem enda som jag har kvar. Så jag bestämde mig för att åka och söka efter honom. Mormor sa att han heter Jacob Cooper. Jag sökte upp namnet på internet, det stod att han bor i Wellington, Nya Zeeland.



 

"Mormor jag älskar dig." Jag känner en klump i magen. Det är den andra gången jag sitter på en plan. Jag gick i Hight school då vi skulle flyga till Melbourne. Jag kommer att sakna mormor till döds.

"Jag älskar dig också Ivy, ta hand om dig. Jag kommer inte att kunna laga mat åt dig när du är borta.", säger mormor och skrattar. Skrattet var lite falskt, hon är nervös.

"Jag saknar dig redan." "Allt kommer att gå bra Ivy, jag lovar. Du kommer att hitta honom. Du har ju fortfarande två och en halv månader på dig innan skolan börjar.", säger mormor med en mjuk och avslappnad röst.

Jag måste få reda på hur han mår de senaste åren. Hur kom det sig att jag och Jacob är så långt ifrån varandra?

"Det hoppas jag..." "Ursäkta miss, kan du lägga på? Planet ska lyfta snart.", säger en flygverdinna och ler vänligt mot mig. Jag nickar och ger henne ett vänligt leende.

"Mormor, jag måste lägga på. Jag ringer dig när jag är framme. Jag älskar dig.", säger jag snabbt och väntar på hennes hejdå.

"Jag älskar dig med, hejdå."

*Pip*, så har mormor lagt på.

Jag känner under mina fötter att det börjar skaka lite, och jag tittar ut genom fönstret. Planet står inte på flygplatsen längre. Vi är uppe i luften.


"Hej, vi har landat."

"Var resan kul?", frågar mormor och skrattar. Hennes röst gör mig trygg.

"Jag ska inte säga att det var kul dirrekt." Jag skrattar lite.

"Vicky är här, hon hade slut på pengar i mobilen så hon kom över."

Vicky är min bästa kompis. Vi har känt varandra sen från förskolan. Hennes utseende är motsatsen till mig. Hon har blont, platt hår med himmelblåa ögon och är lite större än mig. Jag har brunt, lockigt hår med mörk bruna ögon, är smal och spinkis.

"Babe, hur gick det med resan? Kraschade planet, hur är det med dig!?", frågar hon mig upprört.

"Vee, ta det lugnt. Jag mår bra!"

"Gissa vad som hände idag?"

"Ehm..."

"Too slow!", säger hon och av bryter mig. "Seb sms:ade mig och han frågade om jag ville gå på en dejt med honom!", säger hon glatt. Jag hör henne le. "Babe jag längtar tills du kommer hem igen!"

"Jag längtar också, men det här är en sak jag måste göra."

"Okej, men ring mig ikväll! Mina föräldrar kommer att döda mig om jag kommer fem minuter sen, ses!", säger Vee.

"Lycka till!", får jag fram och skrattar. Jag hör att hon ger telefonen till mormor.

"Ja... Dagens ungdomar." ,hör jag mormor säga och hon skrattar.

"Tyvär så är jag en av dem." Jag skrattar lite.

Jag hoppar på en stadsbuss. Det är inte så många på bussen, bara jag, några pensionärer och en kille, kanske i min ålder.Han har blont hår med vackra havsblåa ögon som får mig att rysa och har på sig moderna kläder. Han tittar ner på sin Iphone mobil som han håller i handen. Sedan tittar han runt och hans blick stannade till och mötte min. Han ler och mimar "hej". Jag ler tillbaka och säger: "Hej."


Jag hoppar av bussen framför Bed&Breakfast. Byggnaden ser svart och gammal ut, men rättså billig att bo.

Jag lägger min resväska bredvid dörren och knackar på. En kille med brun-blont och isblåa, gröna ögon kom ut. Han röker en cigarett och ser full ut. "Vad vill du?", frågar han irriterad och biter ihop käkarna.

"Hej, jag heter..." "Jag vill inte veta vad du heter, säg bara vad du vill", avbryter han mig.

Jag tittar på den respektlösa killen och undrar om han beter sig så här när han inte är full.

"Jag vill hyra ett rum. Men... Jag ändrar mig. Det här stället är nog inte min typ av ställe", ljuger jag och börjar gå sakta därifrån. Gräset jag går på är blött och börjar bli gul. Jag känner den kalla höstvinden blåsa mot mig.

"Ey! Stanna!" Killen ropar åt mig att stanna. Jag vägrar. Jag vägrar att stanna på ett ställe en full snubbe äger, så behandlar man inte gäster heller. Han borde veta att man inte ska använda den attityden mot någon.

"STANNA!" Han ropar ännu högre och mer aggresiv än innan. Jag stannar och vänder mig om. Något med honom får mig att rysa men samtidigt synd, jag tycker synd om honom. Han verkar vara sårad och skadad inuti honom som jag var för inte för så länge sedan när jag förlorat mina föräldrar och nära släktingar. Det börjar värka imon mig när jag tittar på honom. "Vad är det, vad är det med dig, varför, varför gör du det här?", frågar jag honom med en klump i halsen och i magen. "Du...Du har inget det att göra!" Jag går fram till honom och ger honom en örfil. "Dricka och droga för att glömma att du är sårad är fel sak att göra! Och en sådan attityd gör mig att vilja kräkas."

Han biter ihop käkarna igen och knyter hans knytnäve. "Det här kommer att sluta illa", tänker jag.

"Gumman så säger man inte..." Han tittar på mig med stora ögon. "Jag talar bara sanningen", säger jag och börjar gå igen. Han tar hård tag i min arm. "Aj!", får jag fram och försöker lossna från hans järngrepp.

"Hallå där, vad gör du!?", hör jag en tjejröst. Hon går mot oss med en 'Wellington food life-påse.'

Hon är väldig söt, hon verkar vara äldre, det skiljer kanske två eller tre  år mellan oss. Hon har jordgubs bont hår med isblåa ögon. Den röda vintage klänningen som räkte till knärt passar henne perfekt.

Hon ler vänligt mot mig.

"Jake, släpp henne", säger hon till killen som håller mig.

Han släpper taget om min arm. Jag känner hur det värker och ser att det blir ett märke där han höll mig.

Tjejen tittar på min arm. "Kom", säger hon och nickar mot Bed&Breakfast.

Vi går mot huset. Jake står kvar och tittar ner på trottoaen.

 

Jag sätter mig ner på en svart pall i deras kök. Tapeterna på väggarna är svarta med vita lotusblommor på. Det ser lyxigt ut innuti huset.

"Gör det ont?", frågar hon oroligt. Jag nickar till svar.

"Han var inte sådär innan... Innan hans styvfar gick bort...", berättar hon och suckar sorgligt.

"Vart kommer du ifrån?" Jag tittar henne i ögonen och svarar: "Jag kommer ifrån Sydney."

"Oj, då har du resat långt!" Jag nickar och ler vänligt mot henne.

"Vad gör du här då?", frågar hon nyfiket och döljer sin haka bakom hennes hand. "Jag letar efter min kusin."

Hon nickar och tänker samtidigt. "Vad heter personen? Jag kanske känner han eller hon."

"Jacob Cooper..." Hon spärrar upp ögonen och ser förvånad ut. "Vad?", frågar jag henne snabbt, oroligt och rycker till.

"Hon kanske vet vem han är!", tänker jag och får fram ett leende.

"Vet du vem han är?", frågar jag. Hon tvekar lite och svarar: "Nej, tyvär inte."

Jag kan nästan vara säker på att hon döljer någoting. Hon ser orolig ut och ställer sig upp.

"Ska du bo här?" Jag tänker efter lite och sedan svarar med en nickning.

Hon ställer sig upp och går till ett brunt skåp. Hon rotar i den, tar fram en nyckel till rum sju och slänger den till mig.

"Tack", säger jag tacksam.

"Just det! Jag heter Emma Millar. Vad heter du?", frågar hon och ler lite osäker. "Jag heter Ivy Cooper."

 

Jag går upp till mitt rum med min resväska och möter Jake i hallen. Han tittar på mig och ler snett.

"Vad?", frågar jag honom irriterad. "Varför måste du vara så vacker?", frågar han mig med vågiga toner.

Jag låser snabbt upp dörren, tar med min resväska och stänger dörren efter mig.

"Det var en komplingang!", hör jag Jake ropa bakom dörren.

Jag tittar runt i rummet. Rummet är lagom stort, kanske 10x10m. Toan är lite trång.

Väggarna är brunmålade. Sängen är vit och stor. Ovanför sägen finns ett fönster, lika bred som sängen. Det ser sättså mysig ut.

 

Jag går ner och frågar Emma vart duschen är. "Duschen ligger längst ner i hallen där uppe", svarar hon. "Tack", säger jag.

 

Jag vaknar av ett knackande ljud och märker att någon knackar på dörren.

Jag hjäspar. "Vem är det?", frågar jag trött. "Det är Emma. Vi ska äta frukost nu, så missa inte. Annars kommer du att svälta tills vi har middag", säger Emma och jag hör hennes fotsteg gå ner för trappan.

"Ugh...", stönar jag och rotar i resväskan.

Jag bestämmer mig för att ha på mig ett par svarta jeans, beige stickad tröja och ett par svarta kängor.

 

När jag kom tillbaka till Bed&Breakfast efter att ha letat efter min kusin ser jag Jake sitta utanför huset på en bänk. Han hade armbågarana på knät med händerna tryckt mot ansiktet. Någoting är fel.

Jag går hastig mot honom och frågar oroligt: "Vad är det?" "Inget", mumlar han.

Jag kan känna lukten av alkohol och rök. "Du är full", säger jag och tar bort hans händer från ansiktet.

Han har en blåtira under vänster ögat...

 

-------✂------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fortsättningen följer...

Vad tror du ha hänt med Jake, varför är han alltid full? Vad döljer Emma?...Det kommer du att veta om du följer nästa och näst-nästa del o.s.v ;) Kommentera järna vad ni tycker!

       

KEEP CALM

     AND

   WAIT


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards